Met je poten in de klei kom je op de beste ideeën.


Ons strategisch marketing model en onze gefaseerde, multidisciplinaire aanpak van communicatieprojecten zijn prettige combinaties van denken én doen.

ÉN DENKEN

‘Gewoon gaan rennen’ is goed voor de gezondheid, maar er zijn situaties waarin het niet aan te raden is. Voordat je hebt afgerekend in een restaurant bijvoorbeeld, maar ook als het om marketing of communicatie gaat.

De effectiviteit van marketing of communicatie begint bij de afbakening. Kaders waarmee je tijdens de uitvoering kunt toetsen of je op de goede weg zit. In andere woorden: het voorkomt dat je geld over de balk smijt zonder er ooit een goed resultaat voor terug te zien.

Strategisch marketing model

Bij PAPPENHEIMERS werken we met een strategisch marketing model, dat in eigen keuken is ontwikkeld. Dat betekent echter niet dat we het wiel opnieuw hebben uitgevonden. Wat we hebben gedaan, is onderdelen uit theorieën, modellen en methoden waar wij blij van worden, samengevoegd tot één geheel. Van de variabelen die we in ons model hebben opgenomen, weten we uit eigen ervaring dat ze goed te vertalen zijn naar de dagelijkse praktijk.

Schaalbaar en op maat

Een belangrijk kenmerk van ons strategisch marketing model en onze planmatige aanpak van communicatie en marketing, is dat het modulair is opgezet. Het is dus geen kwestie van ‘alles of niets’; we kunnen jouw marketing- of communicatiestrategie gemakkelijk inperken, of juist uitbreiden met meer of minder modules. Zo is er voor vrijwel ieder budget en elke situatie wel een zinvolle, werkbare strategie uit te denken.

ÉN DOEN

Spijkers met koppen slaan. Niet lullen maar poetsen. Gaan met die banaan. Met alléén een strategie heeft nog nooit iemand een oorlog gewonnen, dus daarom vinden wij het belangrijk om niet te lang stil te staan bij de kaders.

Een puur theoretisch plan is in onze ogen niet zo zinvol. De ervaring uit de praktijk, zowel die van ons als die van jou, vormen samen met de juiste theoretische onderlaag, een uitvoerbaar, toepasbaar plan. Zo zorgen we dat je je marketing- of communicatiedoelstellingen een stuk gemakkelijker behaalt.

De uitvoering versterkt de strategie

Terwijl we de strategie aan het formuleren zijn, gaan we al aan de slag met kleinschalige campagnes. Waarom ook niet? Met je poten in de klei kom je immers op de beste ideeën. Je hoeft dus geen weken te wachten voordat je resultaat ziet van ons werk, want we helpen je direct met het identificeren en implementeren van quick wins. De middelen en campagnes die we vanaf het eerste moment inzetten, leveren al snel iets op. Deze resultaten meten we doorlopend, zodat we de strategie kunnen versterken met praktijkervaring. Zo weet je dus zeker (en snel) dat we op de goede weg zitten.

ÉN SNEL EEN BEETJE

Om het tempo erin te houden, het overzicht te bewaren én risico’s te beperken, werken we graag cyclisch en iteratief. Mooie business-bingowoorden, die neerkomen op ‘leren door te doen’, maar dan wel gestructureerd.

Verwacht van ons geen enorme verhandelingen op papier, maar ook geen vage sessies met geurkaarsen, vlotten bouwen en trust falls. In een relatief korte tijd vormen we een vrij uitgebreid, strategisch kader, aan de hand van een veelvoud aan variabelen die van invloed zijn op marketing of communicatie. Wij verzinnen dat natuurlijk niet zelf, maar stellen jou en je collega’s een (flink) aantal vragen en analyseren het speelveld van jouw organisatie. De antwoorden verwerken wij vervolgens in een organisatiespecifieke uitwerking van ons strategisch marketing model, of ons gefaseerde, multidisciplinaire communicatieplan.

IN VIER STAPPEN NAAR DE BESTE OPLOSSING:

1. Oriëntatie

Voor we met elkaar in zee gaan, is het handig om vast te stellen of, en hoe we je het beste van dienst kunnen zijn.

We vinden het belangrijk dat we samen door een deur kunnen, dus we beginnen met een kennismakingsgesprek. Kennismakingsgesprekken zijn altijd vrijblijvend bij ons. Jij legt ons je probleem en/of wensen voor en als het klikt tussen ons, dan bedenken we of en hoe we je het beste kunnen helpen. Het kan overigens voorkomen dat we een andere oplossing suggereren, dan waar je in eerste instantie voor kwam. Je krijgt bij ons namelijk niet altijd wat je vraagt, maar wat pást bij je vraag. Geen zorgen, dat gebeurt nooit zonder valide argumenten. We doen je een concreet voorstel, met een uitgebreide onderbouwing. Bovendien sturen we je een transparante, modulair opgebouwde offerte. Er is dus altijd genoeg te kiezen bij ons.

2. Voorbereiding

We gaan niet als een kip zonder kop rennen. We bereiden ons goed voor, zodat er van het begin af aan heldere verwachtingen zijn.

We beginnen elke opdracht met het helder definiëren van de kaders en het opdelen van de klus in deeltaken. Dat scheelt verderop in het proces een boel tijd. Voor elk project gebruiken we een online planningsbord, waar jij als opdrachtgever ook gewoon bij kunt. We gebruiken het voor communicatie, planning, taakinformatie, bestandsuitwisseling en projectmanagement. Zo kun je precies zien wat we allemaal aan het doen zijn, en wanneer. Bij grotere projecten krijgen jij en/of je collega’s zelfs een actieve rol op dit bord. Op deze manier weet iedereen tot in detail wat er van hem of haar verwacht wordt, en dat verkleint de foutmarge.

3. Uitvoering

Als we de kaders op een rijtje hebben en iedereen weet wat ‘ie moet doen, dan gaat de schop in de grond.

Tijdens de uitvoering doorlopen we gestructureerd elke vooraf opgestelde deeltaak, en we betrekken jou, je collega’s én je (potentiële) klanten bij het proces. Het is belangrijk om gedurende een project voldoende ijkpunten te hebben, waarmee we kunnen toetsen of we nog op de goede weg zitten. Bij PAPPENHEIMERS maken we er bovendien een gewoonte van om voortdurend collega’s te betrekken bij elkaars werkzaamheden. Zo proberen we de foutmarge te beperken, en voorkomen we dat we onze creativiteit verliezen. Als iemand over je schouder meekijkt, is het immers een stuk lastiger om elke keer hetzelfde trucje uit te voeren. Echte vastlopers of inspiratieloze momenten vangen we op deze manier ook op, en dat scheelt een boel tijd. Je kunt er dus op rekenen dat jouw project vlot, maar ook secuur wordt uitgevoerd.

4. Vervolg

Wij laten zien wat het project heeft opgeleverd, en geven waar nodig en indien relevant advies over eventuele vervolgstappen.

Marketing- en communicatieprojecten zijn heel divers. Toch hebben ze één ding gemeen: de follow-up. Waar mogelijk (en indien gewenst) dragen we werkzaamheden aan jou en je collega’s over, zodat zo min mogelijk van de investering en verworven kennis verloren gaat. Alles wat wij kunnen, willen we je desgewenst ook leren. We hebben een paar workshops op de plank liggen, maar we ontwikkelen ze ook op maat. Mocht een project voor ons ten einde lopen, maar een vervolg krijgen waar wij niet meer bij betrokken zijn, dan helpen we je desgewenst bij de overdracht. Ook krijg je bij ons toegang tot een groot deel van de tools die we inzetten om jouw project mee te vormen. Op die manier hoef je je nooit exclusief aan ons te binden. Het mag natuurlijk wel, maar het moet niet.